dimecres, 1 de març del 2017

SEGONA SESSIÓ [4t primària]: Pensem per parlar.

Per començar la sessió, hem realitzat la dinàmica de la teranyina, que consta en tirar-nos un cadell de llana i respondre preguntes com: el propi nom, on visc i d'on és la meva família, quants anys tinc i si tinc germans.  Ja que no tenim els mateixos nens i nenes que la sessió anteriors, hem hagut de repetir aquesta dinàmica per trencar el gel i coneixents. Per aquesta sessió hem preparat dues activitats: 

Joc de les etiquetes i les paraules prohibides
En la primera activitat, hem treballat la descripció i l'expressió oral, a partir d'un joc que consistia en agafar d'una bossa, una fotografia. Els infants havien de descriure-la però tenint en compte que no podien dir la paraula prohibida. Aquesta paraula era una dificultat afegida, per què les descripcions fossin més difícil, i els infants es veiessin obligats a buscar sinònims o altres paraules semblants.   
Per aquests motius, no podien dir ni el nom de l'objecte ni la paraula que sortia en la imatge la paraula prohibida - (per exemple, la imatge on apareguin unes ulleres, no es podrà dir ni ulleres ni ulls –en aquest cas, és la paraula que apareixia en la imatge –). Els nens i nenes han anat sortint un per un, agafant una fotografia a l'atzar, i explicant-la als companys. Les fotografies eren, generalment objecte, una càmera, una cadira, una persiana, etc. Hem observat que tots s'ho han passat molt bé i, sense adonar-se'n, estaven fent conversa en català, ja que els hem dit que el castellà nosaltres no l'enteníem.

Faula: El ratolí de camp i el ratolí de ciutat. Font:
Seguidament, hem portat a terme una lectura d'una història que s'havia desordenat, i estava dividida en quatre parts. Hem donat un paràgraf a cada nen/a, i primer l'han llegit en veu alta. Tot seguit, han negociat i s'han posat d'acord per veure quin era l'ordre del conte, i han tornat a llegir-ho com ells han cregut que estava correcte. En aquesta segona lectura, s'han adonat que hi havia errors en la coherència i concordança del text, per la qual cosa han tornat a reorganitzar-lo, i s'han adonat quina part no estava ben col·locada. Finalment, han lligat la història correctament, i hem preguntat que han entès del text que havien llegit, i que ens expliquessin la història ells mateixos. 

Per acabar la sessió, hem jugat a la bomba. A qui li "esclatava" la pilota, havia de seure al centre, i els seus companys havien de fer-li tres preguntes. Tot i que aquestes siguin tancades, els infants que fan les preguntes han d'haver-la pensat i estructurat per a poder-la reproduir a continuació. Alguns dels temes que han anat sorgint els hem anat apuntant a una pissarra, perquè els infants no poguessin repetir els mateixos o formular preguntes semblants. Aquestes són interessants, perquè entre ells es formulen qüestions on sorgeixen conceptes que, els altres nens o nenes, no coneixen. Això facilita l'aprenentatge significatiu i la relació entre iguals. 

Marina Rofes 
Clàudia Vilanova 
Estudiants de quart any de la URV

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada