dijous, 9 de març del 2017

TERCERA SESSIÓ [4t primària]: Què és el que valoro més d'una persona?

Iniciant-nos per conèixer els nostres noms i aspectes importants sobre nosaltres, com per exemple on vivim, d'on som i amb quin idioma parlem a casa i amb els companys de classe i al carrer, són aspectes importants a saber, com començar a escoltar i conèixer quins són els coneixements de la llengua catalana que té cada infant.  
En aquesta tercera sessió amb els alumnes de quart de primària, hem usat un recurs, també emprat en la sessió anterior, destinat a ordenar un text (història, conte o faula) correctament, perquè tingui coherència i concordança 
La història escollida per a aquesta sessió ha sigut la faula de "Les dues muntanyes", que conté la moralitat de què el més important no és la bellesa i l'aspecte l'exterior, sinó que la importància està en l'interior.  
Un cop cada infant ha llegit el seu tros, entre ells/es s'han posat d'acord per ordenar-lo i trobar-hi un sentit. Aquest pas s'ha assolit, tot i que s'ha hagut de fer reflexionar als infants, i que expliquessin el que havien entès de la lectura, per ajudar-los. 

Seguidament, hem treballat la moralitat de la faula, parlant amb ells sobre: 
  • Què ens està dient aquesta història? 
  • Què li passava a la muntanya petita? 
  • Per què tothom veia més bonica la muntanya gran? 
  • Quina de les dues muntanyes era millor? 
Un cop fetes aquestes reflexions, els hem plantejat preguntes, però aquesta vegada adreçades a persones i gent dels seus contextos: 
  • Què passa quan arriba un nen/a nou a classe? 
  • Amb qui preferiu jugar, i per què? 
  • Per què no jugueu amb altres nens i nenes que no són els vostres amics? 
Durant aquesta conversa, els infants han anant senyalant aspectes importants del per què preferien a unes persones envers altres. 
S'ha de remarcar que en aquest apartat, s'ha evitat dir noms d'infants, ja que tots els nens i nenes que estaven amb nosaltres, tenien la llibertat d'expressar-se.  

Un cop vist quins eren els motius pels quals els infants es decantaven a anar amb unes certes persones, en comparació a unes altres, els hi hem plantejat el repte de: "Escriu en un globus, una paraula  sobre: quin és, per a tu, la qualitat més important que ha de tenir una persona?", i un cop pensada, cada infant ha agafat un globus i hem escrit la paraula o petit joc de paraules, que per a ells era important.  
ImagenA continuació, hem unflat el globus, per mostrar als companys la paraula escollida. Un per un, es posava en peus i explicava:  

  • La paraula que havia escollit 
  • Per què l'havia escollit  
  • Amb quina persona havia pensat per fer-ho 


Els companys també podien comentar i dir coses sobre les paraules dels altres, per ampliar l'explicació o dir la seva opinió. Hi han hagut aportacions molt riques, i que han donat molt de joc a l'activitat i a la conversa entre els infants.  

 _______________________________________________________________________

"Jo comparteixo els meus colors i retoladors amb un nen que no em cau gaire bé, perquè si ara em porto malament i no comparteixo les meves coses amb ell, pot ser que quan siguem grans, jo no tingui feina i sigui pobre, i ell, en canvi, tingui molts diners, i no em vulgui donar treball, perquè se'n recordarà de quan érem petits, i de que jo no vaig voler compartir coses amb ell" 

 _______________________________________________________________________

"Avui hem aprés que el més important no és que siguis guapo o lleig, sinó que siguis bona persona" 

 _______________________________________________________________________

"Per a mi, és molt important que sigui alt, perquè el meu millor amic és alt" 

 _______________________________________________________________________

Finalment, hem reflexionat la moralitat i hem demanat als nens i nenes que ordenessin les qualitats, que ens havien dit , posant-les de l'1, de la més important, al 4, la menys important. Els infants, han decidit fer-ho per un ordre lògic, on s'han basat, en aquest cas, en el procés de quan coneixes una persona, el qual ha sigut el següent: 
  1. La seva forma de ser  
  1. Amable  
  1. Bona persona 
  1. Confiança.  

També, ha hagut algun infant que ha  preferit un altre ordre, però respectant que la confiança és l'últim punt. En ambdós casos, tots consideraven que el més difícil d'assolir en una relació, és la confiança. 
  1. Bona persona 
  1. La seva forma de ser 
  1. Amable 
  1. Confiança 


Clàudia Vilanova 
Marina Rofes  
Estudiants de quart curs de la URV.

1 comentari: